salata detox

Datorită stilului de viaţa modern, aproximativ 77% din îmbolnăviri se datorează acumulărilor de reziduuri în colon. Colonul mai este denumit şi conducta de evacuare a organismului, asemenea unei conducte de canalizare. Lipsa de mişcare regulată, stresul, dieta săracă în nutrienţi şi fibre, stimulentele (cafea, alcool, băuturile acidulate cu îndulcitori, băuturile energizante), antibioticele, lipsa unei cantităţi insuficiente de apă,  alimentele procesate, aerul poluat, cosmeticele și detergenții care sunt folosiţi duc în timp la încetinirea metabolismului.

O digestie incompletă cu o defecaţie deficitară este un semn a unei proaste  funcţionarii a colonului ce nu mai poate elimina la timp deşeurile de excreţie. Unele depuneri stau în colon ani de zile, se depun pe pereţii şi în pliurile sale. Ne evacuarea acestora intra într-un proces de putrefacţie prelungit, ce favorizează teren pentru paraziţii intestinali şi a intoxicării organismului cu toxine.

 Toxinele rezultate ca urmare a rezidurilor trec prin peretele intestinului gros şi pătrund în sânge cu efecte dăunătoare asupra organismului.  Crampele, balonările, flatulenţa, problemele digestive, constipaţia, durerile articulare, oboseala cronică, piele ternă, obezitate, ficat obosit, boli de colon sunt simptome ale unui colon necurăţat, a invaziei bacteriilor parazitate şi a unei toxicităţi crescute.

Este capabil corpul  sa isi regleze singur procesele metabolice?

 Corpul nostru este capabil să îşi regleze singur procesele metabolice şi să poată face fata agresiunilor externe. Eliminarea toxinelor se face pe cale naturală atunci când sistemul imunitar se afla în parametri optim, dar dacă este compromis sau toxicitatea este prea mare în organism, el nu mai este capabil să elimine aceste toxine. În acest moment este evident, va fii necesară o cură de detoxifiere.

Detoxifierea colonului ajuta la creşterea ratei metabolice, prin eliminare toxinelor, astfel pielea capăta un aspect sănătos şi devine mai fermă. Efectul detoxifierii da corpului energie şi vitalitate. Un alt rezultat al dietei este pierderea în greutate prin evacuarea toxinelor din organism. Unul dintre principalele motive pentru care oameni sunt supraponderali este necurăţare colonului de toxinele acumulate în organism. Să ne imaginăm o conductă de apă care nu mai este curăţată de ani de zile, iar l-a un moment va începe să refuleze din cauza rezidurilor acumulate pe pereţii ţevii. Aceeaşi imagine o putem transpune în interiorul organismului nostru.

Rolul alimentelor ȋn procesul de detoxifiere

Pentru a fi sănătoşi şi a avea un rezultat bun în efectuarea dietei avem nevoie de să ȋnţelegem inportanţa dietei şi aportul adus ȋn organism al acesteia.

În timpul dietei de detoxifiere este necesar să se consume 2 litri de apă pe zi. Apa ajuta digestia şi elimina toxinele din organism. Alimentele ingerate necesita o cantitate de apă pentru a se transforma în nutrienţi, iar procesul de digestie devine mult mai uşor.

Aportul de apă adus în timpul dietei ajuta la asimilarea substanţelor nutritive şi utilizează energiile stocate în accelerarea metabolismului şi astfel, intestinele se curăţa mai uşor.

O dietă de detoxifiere este necesar să fie bogată în fibre, carbohidraţi complecşi şi fructoza, pentru a asigura evacuarea rezidurilor. Carbohidraţi se găsesc în orezul brun: magneziu, potasiu, calciu şi fibre. În acelaşi timp conţine ca cantitate mică de grăsimi. De asemene, fibrele se găsesc legume şi fructe.

Este important de reţinut că nu se va elimina cantitatea de alimente care se consuma zilnic, ci doar tipul de alimente. Un factor important este frecvenţa meselor. Se va mânca des, în cantităţi mici şi se creşte cantitatea de apă la 2 litri pe zi, ce va duce la sporirea stimulării metabolismului. Astfel, beneficiile dietei vor fi: eliminarea toxinelor, piele luminoasă, acumularea de energie.

 Este important de reţinut că pe timpul dietei nu se foloseşte uleiul, iar aportul de sare trebuie să fie cât mai scăzut. În schimb dimineaţa se va folosi o lingură plină cu ulei de în. Uleiul de în este o excelentă sursă de Omega 3 (un tip de acizi grași esențiali pe care organismul uman nu îi poate produce singur), o sursă foarte bună de fibră, de vitamina B1 și Magneziu. De asemenea, sunt o sursă bună de fosfor, cupru și lignani. Este un excelent drenor al vezici biliare şi favorizează digestia.

Pe tot parcursul dietei înainte de masă şi la 15 minute după masă se va bea cȃte o cană de apă caldă. Apă caldă favorizează digestia prin antrenarea enzimelor, care ajuta în procesul de descompunere al alimentelor în stomac.

Atenţie! Doar apă fiartă fără alte adausuri, precum plante sau lămâie, etc.

De asemenea, se poate consuma ceai din scorţişoară şi ginger pe întreaga perioadă a diete. În cazul în care nu se poate tolera ghimbirul se poate folosi doar scorţişoară. Scorţişoara, printre alte proprietăţi benefice pentru organism are şi proprietatea de detoxifiere. Nu exageraţi cu ceaiul! Aportul de apă în organism este necesar să fie de 2 litri/zi.

Planul  de detoxifiere impartit pe 7 zile

Ziua 1

Se consuma doar fructe

 Dimineaţă: La prima oră se ingerează o lingură de ulei de în şi se bea o cană de apă caldă, ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă  caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

Se consuma doar fructe cu excepţia strugurilor, banane, mango şi like.

Fructe poţi mânca de câte ori ţi se face foame. Nu se mixează fructele sau se fac suc. Sucul sau smoothie este permis doar în a 7-a zi.

Fructele cele mai elocvente pentru dieta: pepene roşu, portocale, mere, căpşuni, rodiile. În funcţie de toleranţa digestivă se poate înlocui portocala cu lămâile sau prunele.

Ziua a 2-a

Se consuma doar legume

Dimineaţă: La prima oră se ingerează o lingură de ulei de în şi se bea o cană de apă caldă, ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

Micul dejun: un cartof fiert cu o linguriţă de unt, nu se foloseşte margarina, ci doar unt pur. Se furnizează energie pe întrega durata a zilei.

Atenţie: doar un cartof!

Se consuma legume crude sau fierte. Nu se amestecă legumele fierte cu cele crude, ci se mânca fiecare separat. Se folosesc ierburi aromatice, se poate stropi cu zeamă de lămâie.

Rezultatul este un aport sărac de calorii, dar se va aduce un aport însemnat de fibre şi celuloză, care stimulează digestia.

Ziua a 3-a

SE folosesc legumele şi fructele de la zilele precedente, cu excepţia cartofului, deoarece se înlocuieşte cu aportul de fibre din fructe. Nu se mixează fructele sau se fac suc!

Dimineaţă: La prima oră se ingerează o lingură de ulei de în şi se bea o cană de apă caldă, ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

Nu se amestecă fructele cu legumele la masă. Se mânca pe rând.

Exemplu: masa de fructe crede, masa de fructe fierte, masa de legume crude, masa de legume fierte. Se asigura cantitatea de carbohidraţi din fructe. Nu se mixează fructele!

Se folosesc ierburi aromatice, se poate stropi cu zeamă de lămâie.

Ziua a 4-a

Se pot folosi legume şi fructe în plus se pot consuma banane.

Dimineaţă: La prima oră se ingerează o lingură de ulei de în şi se bea o cană de apă caldă, ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

 În această zi se pot consuma până la 4 banane/zi şi se pot bea până la 4 pahare de lapte slab în grăsimi sau 1 iaurt degresat.

Bananele aduc un aport de sodiu şi potasiu, care a scăzut din organism pe parcursul dietei, astfel se suplimentează prin banane.

Se prepară o supă uşoară din următoarele ingrediente care se consuma pe parcursul unei zile.

Ingrediente: ceapă, usturoi, ardei iute şi roşii, fără ulei se poate condimenta cu ierburi aromatice. Se poate fierbe simplu sau se pasează. Se consuma pe întreaga zi.

Ziua a 5-a

Se păstrează legumele şi se completează cu roşii, varza, varza de bruxelles, brânză proaspătă de vaci.

Dimineaţa – La prima oră se ingerează o linguriţă de ulei de în şi se bea apă caldă ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

 În această zi se mănâncă până la 6 roşii. Se poate face şi o supă din roşii, varza, morcov, rădăcină de pătrunjel. Nu se adaugă ulei. Se condimentează cu ierburi aromatice.

Ziua a 6-a

Se folosesc ingredientele din ziua a 5-a. Nu se consuma roşiile. Se pot introduce alte legume în stare crudă sau fierte. Se condimentează cu ierburi aromatice.

Dimineaţa – La prima oră se ingerează o linguriţă de ulei de în şi se bea apă caldă ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa fiecare masă.

Ziua a 7-a

În această zi se folosesc sucuri de legume şi fructe la care se adaugă un bol mic de orez brun cu legume.

Dimineaţa – La prima oră se ingerează o linguriţă de ulei de în şi se bea apă caldă ca pentru ceai. De asemenea, se va bea apă caldă ȋnainte şi dupa  fiecare masă.

Se bea suc de fructe şi legume proaspăt. Se consuma o jumătate de cană de orez brun fiert cu legume. De asemenea, se poate consuma o jumătate de lipie făcută în făină integrală împreună cu legume.

Legume permise în dieta de detoxifiere.

Cartofi – numai pentru micul dejun din ziua a doua, un singur cartof.

Castraveţi

Salată

Varza

Broccoli

Ardei gras

Ceapă

Usturoi

Spanac

Morcovi

Conopida

Rădăcină de pătrunjel

 Telină

Informaţii suplimentare

Nu se consuma alcool! Alcoolul măreşte acidul uric în organism şi favorizează retenţia de apă, astfel este blocat procesul natural de detoxifiere a organismului.

Se evita ceaiurile – verde şi negru! Se evita cafeaua!

Se face mişcare zilnică, aproximativ 45 minute. Mişcarea ajuta la accelerarea procesului de detoxifiere.

Legumele se consuma crude sau fierte cu zeamă de lămâie, ierburi aromatice, usturoi. Nu se adaugă ulei.

Reţetă de supă, care se consuma pe parcursul dietei nu are o cantitate recomandată. Se mânca în orice cantitate se doreşte. Pe parcursul dietei, dacă vă este foame se poate suplimenta doar cu ciorba de varză (varza, ceapă, morcov, ţelina usturoi, fără ulei)

Se evita fasolea boabe, năutul şi lintea.

Se poate repeta dieta de câte ori vreţi, ţinând cont de pauze între diete.

Personal recomand o pauză de cel puţin 3 luni de zile.

După diete se poate trece la un regim alimentar bazate pe 3 sferturi legume şi fructe, cereale şi un şfet carne şi dulciuri. Este indicat că dulciurile să fie mai mult din surse naturale şi mai puţin din produse de panificaţie. Aportul de carne poate fi adus de carnea de pui, deoarece face ca rata metabolica să crească şi se accelerează arderea grăsimilor.

Elena Riba

Terapeut Sănătate & Trainer

Sursa: Compilaţie articole; carţi sănatate şi dietă Ayurveda